Maarten Corbijn
Maarten Corbijn van Willenswaard (1959), beter bekend onder zijn kunstenaarsnaam Corbino, is al meer dan veertig jaar een markante stem binnen de Nederlandse portretfotografie. Zijn beelden zijn krachtig in hun eenvoud, vaak sober, maar vol geladen betekenis. Hij staat bekend om zijn vermogen om voorbij de façade te kijken en de ware persoonlijkheid van zijn onderwerp in beeld te vangen. Bekende gezichten en onbekende verhalen, dat is zijn specialiteit.
Maarten groeide op in een pastorie, wat hem van jongs af aan een sterk gevoel meegaf voor introspectie, symboliek en menselijke worstelingen. Die achtergrond sijpelt door in zijn werk: zijn fotografie is doordrenkt van gelaagdheid, stil drama en een diep respect voor zijn onderwerp, of dat nu een wereldberoemde artiest is of een onbekende passant.
Zijn carrière begon in de jaren ’80, en groeide door onder het pseudoniem Corbino. Zijn portretten verschenen in talloze media, waaronder HP/De Tijd, waar hij jarenlang een rubriek had waarin hij wekelijks beeld en tekst samenbracht. Naast fotografie is Maarten ook schrijver en filmmaker, met zo’n driehonderd stukken tekst en meer dan 80 korte films. In al zijn werk zoekt hij naar “de Ander”, en dat was ook het centrale thema van zijn fotoboek Corbino’s Bijbel, een monumentaal werk waarin hij veertig jaar portretfotografie bundelde langs de zeven hoofdzonden. Elk hoofdstuk weerspiegelt menselijke vragen en emoties: schuld, opoffering, liefde, verlies, kwetsbaarheid, woede.
Het boek vormde de basis voor zijn eerste museale overzichtstentoonstelling, “De Ander”, in CODA Museum Apeldoorn. De tentoonstelling, opgebouwd als een soort moderne bijbel in beeld, liet zien hoe Corbino de mens niet registreert, maar doorgrondt – en hoe zijn lens altijd op zoek is naar echtheid, imperfectie en karakter. Corbino’s beelden zijn nooit toevallig of vluchtig. Hij werkt intuïtief, maar met volledige aandacht. Zijn stijl is herkenbaar: ingetogen, vaak zwart-wit, met gevoel voor timing en ruimte. Geen grote gebaren, geen kunstgrepen – alleen het moment, de blik, het contact.
Corbino is geen fotograaf van de buitenkant. Hij maakt portretten die blijven hangen. Beelden die meer vragen oproepen dan ze beantwoorden. En dat is precies waarom ze zo krachtig zijn.
Foto: Markus Kirchhofer