
Gijsbert Hanekroot
De Nederlandse fotograaf Gijsbert Hanekroot (Brussel 1945) begon zijn carrière eind jaren zestig als fotograaf van rockmuzikanten. Destijds was de rockscene nog niet zo geoliede als nu. Er moesten nog dingen uitgevonden worden: lichtinstallaties, geluid, promotie, crowd control. Dat gold ook voor muziekjournalistiek en fotografie. Bijna wekelijks werden er nieuwe groepen opgericht. Elke dag leerden mensen dingen en pasten ze die toe.
Hanekroots ontwikkeling als fotograaf liep in wezen parallel aan de ontwikkelingen in de muziekscene. Hij reisde veel en kwam oog in oog te staan met de muziekiconen van die tijd. Zijn foto's kunnen worden onderverdeeld in vier categorieën: concertfoto's, studiofoto's, portretten en foto's gemaakt tijdens persconferenties. Hanekroot streefde ernaar beelden vast te leggen die de persoon achter de muzikant lieten zien. Dit resulteerde in portretten die natuurlijk en intiem, ontspannen en oprecht zijn.
In 1983 stopte hij met zijn werk als professioneel fotograaf en werd ondernemer. Twintig jaar later begon hij zijn archieven te digitaliseren. Dit leidde tot verschillende boekpublicaties en tentoonstellingen in Amsterdam, Parijs, Hongkong, Moskou, Londen, Bologna en Tokio.